Bossbabe. Zangeres. Hindostaanse. Phoewa. Eigenzinnig. Tv-presentatrice. Ashna Media Productions. Familiemens. Soch na Sake. Babbelkous. Zara Chehra/Thinking out Loud. Programmamaker. Radiopresentatrice.
Wie is Ashna Changoer?
‘Toen ik op de lagere school zat, hadden we bandje. Een omgekeerde oude bankstel, verfblikken en ‘botro-blikken’ (lege boterblikken) als basedrum, waren onze instrumenten. Mijn moeders broertje, Soenil Harpal – hij en ik verschillen maar één jaar –, mijn nichtje, mijn broertje en ik zaten in de band. Ik zong, Sunil zong en drumde, mijn broertje Jayant speelde ook drum en mijn nichtje was danseres. We heetten Stanga Jaspri. Achter dat huis van me nani (oma) hadden we onze band en als de familie een optreden wilde meemaken, kwamen ze gewoon naar achteren. We gingen dan echt optreden voor ze, maar soms moesten we stoppen, want ze vonden dat het te veel kabaal was.’
De zangeres, programmamaakster en mediaproduction-company owner vertelt: ‘Sowieso was muziek altijd in huis bij mij. Mijn vader heeft een band, de huidige ‘Juniors van Suriname’, gekocht en runt deze en hij heeft zelf chauwtaal gezongen. En mijn moeder zingt af en toe thuis. En naarmate Ashna ouder werd, werd haar interesse in muziek alleen sterker. In 1995 startte SS Promotions met het landelijk scholierensongfestival en doet dit anno 2017 nog steeds jaarlijks.

Ashna: ‘Ik ben elk jaar naar het scholierensongfestival gegaan, vanaf 1995. Sunil kwam ermee met dat we moeten meedoen. Ik zei hem dat ik het niet zo zag zitten, maar hij heeft toch de formulieren gehaald en hij zei; ‘Laten we het invullen’. En zo ongeïnteresseerd zei ik; ‘Ja, is goed’. We hebben het ingeleverd en we gingen toen naar de stemtest; hij, een buurjongen, die ook meedeed en ik. We hebben de stemtest gedaan en je werd teruggebeld of je door de selectie was. Ik ben teruggebeld dat ik was geselecteerd en ik moest mijn liedje op een cassette inleveren. Ik ben het toen gaan afgeven bij Rams (winkel), bij Kenneth Rambali, en hij zou in januari een hot voice mix hebben, wat weer een ander contest was. Het scholierensongfestival zou in februari zijn. Oom Kenneth vroeg me om mee te doen en belde mijn ouders gelijk, die akkoord gaven. Ik heb toen op 31 januari in Stichting de Olifant ‘Hum the djin ke sahare’ gezongen. Dat was echt mijn eerste stage performance en ik heb daar de derde plaats gewonnen.’
En toen kwam het optreden voor het Scholierensongfestival. ‘Ik heb voor het songfestival gekozen voor ‘Jaan se zjada tumhe pyaar karo’. Mn moeder zei me; ‘Je gaat het niet kunnen zingen. Kies een ander lied, een makkelijker lied.’ En hoewel Ashna begreep dat haar moeder niet wilde dat ze vals zou zingen en uit goede bedoelingen haar bezorgdheid uitte, besloot ze toch te doen wat ze zelf goed vond. Ashna zegt: ‘Maar omdat ik dat lied zo tof vond, ben ik gebleven op mijn standpunt. Zo koppig ben ik wel. Ik heb niet getwijfeld of ik het zou kunnen, omdat ik bij de eerste oefening al de feedback heb gekregen dat ik meer moest oefenen, maar het wel kon.’

Zo gezegd, zo gedaan. Ashna heeft op het Scholierensongfestival dus ‘Jaan se zjada tumhe pyaar karo’ gezongen. Ik had gezongen en was verder klaar ermee. De nummer 5 tot en met 2 werden toen bekend gemaakt en toen zei Ashna nog grappend aan haar medecontestant: ‘Hamlog gaylien kaam se’ (dat was het dan). Dus toen ze mijn naam bekend maakten, drong het niet tot me door. Ik had niet verwacht dat ik zou winnen. Mijn ouders waren verrast dat ik had gewonnen, maar natuurlijk wel heel trots. Ik was het eerste meisje in de geschiedenis van het landelijk scholierensongfestival van SS Promotions dat heeft gewonnen. En ik was zo mager als een stok’, vertelt ze lachend. ‘Het mooiste was dat Ashni (een bekende Hindostaans Nederlandse zangeres) het heeft gehoord, omdat er een opname was gemaakt van mijn optreden. Een jaar erna kwam ze naar Suriname en de band van mijn vader moest ze begeleiden. En ze zei toen tegen me; ‘Was jij dat? Ik kon het niet geloven, want ik dacht dat ik mezelf hoorde.’ M’n hoofd werd groot dat ik door één van mijn grote idolen vergeleken werd met haarzelf.’ Luisteren en kijken naar Ashni heeft Ashna geholpen haar eigen stem en identiteit te vinden.
Na het winnen van het scholierensongfestival werd Ashna gevraagd om te presenteren op de radio. ‘Faried Ashraf, een bekende radiopersoonlijkheid, had het bij een toen nieuw radiostation ‘Ramasha’ voor het zeggen. Hij zei; ‘Je kan praten, je bent vlot, je hebt een mooie stem en je hebt inzichten qua muziek, want je houdt van muziek en dat is belangrijk voor radio.’ Dus ik ging nog naar school en was ook op de radio.’ Ashna besloot toen ook om toch iets met haar zang te gaan doen. Ze vertelt: ‘Sunil zei toen van laten we naar ICC (Indiaas Cultureel Centrum) gaan. We hebben toen lessen gevolgd. Ik heb acht diploma’s van ICC voor klassieke zang. Ik heb drie goeroes van wie ik heb geleerd. En vooral met een van mijn guru’s, Rita Bokil, begonnen we grote projecten te doen; onder andere het nummer ‘hum sab sarnami hai’, een groot concert in Thalia met Westerse en Hindostaanse invloeden. Door het ICC kreeg ik het netwerk en erna begon ik met opnames en cd-projecten. Mijn eerste cd-project was een divali-project, waar ik twee bhadjans voor heb gezongen. Daarna heb ik mijn eigen eerste cd uitgebracht.’
Ashna heeft door middel van sponsoren haar cd’s kunnen opnemen en heeft als een echte businesswoman besloten wat ze deed met haar masters en op welke wijze ze haar muziek wilde exploiteren. Toen de cd-cultuur langzaamaan overging in een singles-cultuur, volgde Ashna de trend en bracht toen ‘Soch na Sake’ uit. Inmiddels was ze een samenwerking aangegaan met een Phill Tevreden, een promotor die haar muziek zo goed kon verkopen, dat zij z’n nummer één bestverkopende Surinaamse Artiest werd op de site van Srananpoku. Ashna heeft nog vele prachtige singles uitgebracht waaronder het welbekende ‘Baatein’.
‘Vervolgens werd ik gevraagd voor een divali-programma op tv en zo ben ik erin gerold om mijn eigen producties te gaan doen voor TV. Ik kreeg sponsoren en zo ben ik begonnen met mijn eigen projecten ten aanzien van radio, TV en muziek. Thans maak ik in company, samen met Sushma Biere en Brian Imambaks, het programma ‘Een kijkje in…, waarvan ik één van de presentatoren ben.’
De zangeres en presentatrice vertelt verder: ‘Ik heb bewust mijn eigen muzikale pad gekozen. Ik heb nooit getwijfeld aan mezelf als persoon. En als iets niet werkt, ga ik gewoon door. Ik heb ook de juiste mensen om me heen; mijn ouders en mijn broertje en mijn beste vriendin Sushma. Ze geven mij heel veel ideeën. Ik kan naar iedereen luisteren, maar uiteindelijk doe ik wat ik zelf wil. Ik bepaal uiteindelijk altijd zelf wat ik wil doen.’

Zo ook haar duet met Conchita Berggraaf. Ashna hierover: ‘Iedereen kent ‘Zara chehra’. Op een nauta (huwelijk) was het openingsnummer van het echtpaar ‘Thinking out loud’ en ik was gelijk weg van het nummer. Ik wilde het coveren samen met een Hindostaans nummer. Ik stond onder de douche en ik was echt aan het denken en mijn eerste keus was om ‘Jab koiie baat bigar djaye’ te coveren met ‘Thinking out loud’. Maar ik weet niet vanwaar ik ‘Zara chehra’ in m’n mind kreeg en ik zong hem toen gelijk met ‘Thinking out loud’, vanaf waar ik het zou willen coveren en het was gelijk mooi.’
‘Mi djompo nanga baddoek uit a badkamra, go skrif a pokoe gelijk in mi kamra (ik ben onder de douche vandaan, gewikkeld in mijn baddoek, dat nummer gaan uitschrijven).’ Omdat het duet niet van de grond kwam, kwam haar moeder met het briljant idee dat Ashna Conchita moest benaderen ervoor. Binnen de kortste keren was de track een feit en hadden ze het ingezongen zoals zij dat voor ogen hadden; een andere versie van ‘Zara chehra’ en een mix met Hindostaans in ‘Thinking out loud’. ‘Toen we klaar waren, moest er een clip geshoot worden. Daarvoor gingen we naar Braamspunt. Conchita scheldt me daar ook nog steeds voor uit, want Braamspunt bereik je in een koreaaltje en ze is bang. Maar we hadden geluk, we hebben dolfijnen gespot en die zijn ook in onze clip.’
Dit duet werd een top 10 hit, werd zeer goed ontvangen door de gehele Surinaamse gemeenschap en opende de deur naar een prachtoptreden van de dames met Jörgen Raymann in Thalia.

Ashna’s drukke schedule laat bijna geen ruimte over om de liefde van haar leven tegen te komen, maar ze heeft wel een grote liefde, namelijk haar neefje. Daarvan zegt ze stralend: ‘Phoewa (tante’s) baby.’
Ashna heeft een natuurlijke aanleg voor het combineren van creativiteit met zakelijkheid en is dan ook succesvol in haar creativiteit te gelde te maken, waardoor ze nog meer creatieve dingen kan doen. Als radiopresentatrice, tv-presentatrice, MC, zangeres en owner van Ashna Media Productions, is deze pittige en sterke dame ‘a force to rekon with’. Haar combinatie van media en muziek geeft haar een sterke positie binnen de markt. Een markt die ze goed kent. ‘De Surinaamse markt is er één van covers. Ik cover de beste nummers met mijn eigen twist.’
Ashna Changoer is radiopresentatrice, maakt in company, samen met Sushma Biere en Brian Imambaks, het programma ‘Een kijkje in…, waarvan ze één van de presentatoren is, zingt en is eigenaresse van mediaproductioncompany Ashna Media Productions.
Wil je meer over haar weten:
Like dan haar Facebook pages: Ashna Changoer en ‘Een kijkje in…’
Interview d.d. 25 augustus 2017 op http://www.musiclawandmore.com voor het eerst gepubliceerd.